Wat leveren spelsimulaties op? |
Onze aanpak | Bestaande spelsimulaties |
Spelsimulaties op maat |
Slogan

Een beproefde managementgame over marktgericht denken in organisaties of ketens
Dit managementgame met een bedrieglijk eenvoudige opzet laat deelnemers krachtig het belang van marktgerichtheid voor de gehele organisatie ervaren en inzien wat de consequenties van marktgerichtheid zijn voor de interne processen van de organisatie. Daarbinnen komen thema's aan bod als samenwerking, communicatie, klantgerichtheid, resultaatgericht denken en handelen, en onderlinge afstemming.
Slogan is ontwikkeld in 1981 door Richard Duke (University of Michigan) in opdracht van DSM voor een groot veranderingsprogramma. Slogan werd ingezet om medewerkers bewust te maken van de productiviteit en marktgerichtheid van de centrale afdeling onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten (R&D). Daarna bleek dat de thema's die in deze spelsimulatie aan bod komen universeel zijn voor veel organisaties, en is het met succes duizenden keren gespeeld. Dit maakt Slogan een zeer geschikt instrument voor zowel profit als non-profit organisaties die hun mensen bewust willen maken van het belang van markt- en klantgerichtheid.
In Slogan zijn verschillende bedrijven actief, die slogans produceren voor een markt. De bedrijven bestaan uit vier afdelingen
(Onderzoek, Ontwikkeling, Productie, en Marketing & Management) die elk een specifieke bijdrage leveren aan het tot stand komen
van de slogans. Het succes van het hele bedrijf in de concurrerende omgeving is afhankelijk van de manier waarop verschillende
afdelingen - en individuen daarin - op elkaar en op de activiteiten van het bedrijf zijn afgestemd. Daardoor ligt het accent van
het spel steeds op marktgerichtheid, resultaatgericht denken en handelen, en onderlinge afstemming.
Er wordt gespeeld in meerdere ronden. Na een aantal ronden waarin de bedrijven produceren, wordt een pauze ingelast waarin zij hun
functioneren kunnen evalueren.
Op basis hiervan kunnen zij veranderingen in hun organisaties doorvoeren. Daarna wordt weer een
aantal ronden gespeeld waarin de bedrijven kunnen ervaren wat hun ideeën en veranderingen voor effecten hebben. Tot slot volgt de
debriefing (nabespreking). De focus van de debriefing hangt af van de doelen die men met het spelen van de spelsimulatie wil
bereiken. Deze focus is ook bepalend voor de accenten die de spelleider tijdens de introductie en tijdens de tussentijdse
besprekingen legt.
Slogan wordt veelal ingezet aan het begin van een veranderingstraject om probleembewustzijn te creëren en mensen te motiveren voor de veranderingen die in gang gezet worden. Slogan wordt gekenmerkt door een hoog tempo en veel interactie tussen de deelnemers. Het aantal deelnemers aan Slogan kan variëren tussen 16 tot 250 personen. Het spelen van Slogan neemt een dagdeel in beslag.
Samenspraak Advies heeft een aantal variaties op Slogan ontwikkeld:
Vanwege onze ervaring met Slogan zijn wij in 2005 door de licentieverstrekker van Slogan Europa gevraagd om het materiaal,
de spelobjecten en de handleiding naar het Nederlands te vertalen. Slogan is een spelsimulatie van Multilogue, Ann Arbor Michigan
USA. Samenspraak Advies beschikt over een licentie om Slogan te gebruiken in workshops en trainingen.
Slogan hebben wij o.a. gespeeld met het ministerie van OCW, consultants van PriceWaterhouseCoopers (Polen), IOWO Nijmegen, DHV Management Consultants, TIAS Business School, eerstejaars studenten Bedrijfswetenschappen en in aangepaste vorm met Stork Management Trainees en het Cluster Ondersteuning van de Radboud Universiteit. Het aantal deelnemers daarbij varieerde van 25 tot 250.