Wat leveren spelsimulaties op? |
Onze aanpak | Bestaande spelsimulaties |
Spelsimulaties op maat |
Wat levert het inzetten van een spelsimulatie op?
Wilt u, naast een leuke leerervaring die goed is voor het teamgevoel en die zorgt voor een gezamenlijk referentiekader...... dat uw medewerkers meer begrip krijgen voor klanten, het werk van collega’s, samenwerkingspartners
of de organisatie?
In spelsimulaties worden de essentiële processen uit een probleemsituatie vormgegeven, waardoor
deelnemers sneller 'the big picture’ zien. Zij ervaren hoe processen lopen en krijgen zo inzicht in de
de consequenties van hun activiteiten en invloed van beslissingen op het werk van anderen.
... dat uw medewerkers in zeer korte tijd zelf ervaren waarom dingen anders moeten, omdat in het
dagelijkse werk eigenlijk geen tijd is om daarbij stil te staan?
Een spelsimulatie is een leuke manier om met serieuze dingen bezig te zijn. In een hele andere omgeving,
komen deelnemers na slechts een dagdeel met een nieuwe, frisse blik op uw organisatie het spel uit.
Deelnemers ervaren waarom verandering nodig is én hebben handvatten gekregen om die verandering vanuit
hun eigen positie in te gaan, waardoor er draagvlak voor verandering ontstaat.
... dat oplossingen voor problemen beter aansluiten bij het dagelijkse werk van uw medewerkers en meer
draagvlak hebben?
Uw medewerkers maken in de nabespreking zélf concrete plannen van aanpak voor hun eigen werkomgeving op basis
van hun ervaringen in de spelsimulatie. Oplossingen sluiten daardoor aan bij het dagelijkse werk én er is
draagvlak voor, aangezien medewerkers ze zelf hebben bedacht.
... dat uw medewerkers in een veilige omgeving kunnen oefenen met nieuwe werkprocessen en structuren,
leren op een andere manier met elkaar te werken of getrainde vaardigheden uitproberen?
Een spelsimulatie biedt een veilige omgeving waarin deelnemers kunnen oefenen en experimenteren, zonder
dat dat consequenties heeft voor de realiteit. Het kan dienen als een generale repetitie, waarin een
nieuwe structuur of nieuwe werkprocessen worden uitgetest. Deelnemers oefenen dan met hun nieuwe rollen en taken,
en leren waar zij nog vaardigheden in moeten ontwikkelen. Daarnaast worden knelpunten
in de nieuwe structuur aangepakt nog voordat deze in werking treedt en de gevolgen wel echt zijn.